Patri azzal a sportszerű nehezítéssel vágott neki lisszaboni
sétánknak, hogy összes jelentősebb készpénze egy ötveneurós bankjegy volt. Első
állomásunkon, a trópusi botanikus kertben, nem tudtak belőle visszaadni, így én
fizettem kártyával. A pávák viszont, Patrit a nagy címletű pénz miatt burzsujnak
gondolva, jóval közelebb jöttek, mint ahogy általában eddig tapasztaltam:
Az ötvenest nem tudták felváltani a kávézóban, az
étteremben, a könyvárusító sátorban és a papírboltban sem. Így vagy a kártyás
fizetés maradt, vagy némi aprópénzt adogattunk egymásnak oda-vissza aszerint,
hogy épp ki tartozott kinek. Meglepetésünkre az egyik eladónéni a
Franciaországban vert tízcentest se akarta elfogadni, de ennek legitimitásáról
végül sikerült meggyőznünk, csak aztán elgondolkodtunk, hogy ő mégis hogy
értelmezi az eurózónát.
A papírboltból kijövet szembesültünk azzal, hogy az eddig
csak épphogy szitáló eső most már komolyan rákezdte. Hazamenni még nem
akartunk, viszont a közelben nem tudtunk múzeumokat.
- – Figyelj, ahogy jöttünk az utcán, volt ott egy nagy épületen egy plakát, hogy bent van valami kiállítás „Táj és fenntarthatóság” címmel. Lehet, hogy érdekes, és fedett helyen van – vetettem fel.
- – Szerintem az egy banknak a székháza.
- – Attól még megnézhetjük, hátha tényleg be lehet menni.
Visszasétáltunk az impozáns palotához, ami valóban egy
banknak – mégpedig számlavezető bankomnak, a Santandernek – volt az épülete.
Belépve kiderült, hogy az épületben egyrészt múzeum található magának a banknak
a történetéről, másrészt valóban van egy időszakos kiállítás, amely főleg a
bank birtokában levő tájképekből áll. (A „fenntarthatóság” egy-két modern
alkotás, például egy műanyaghulladékból készült teknős, kivételével csak igen
áttételesen jelent meg – kétlem, hogy az idősebb Brueghel ismerte volna ezt a
szót, mármint holland megfelelőjét – de úgy tűnik, a bank ezzel próbálta
letudni a környezetvédelem iránti elköteleződését.) Úgy döntöttünk, ha már itt
vagyunk, megnézzük. Patri ismét elővette az ötvenest, de ismét közölték vele,
hogy nem tudják felváltani. Ekkor gondoltam, jól meglepem őket, és elővettem a
santanderes kártyámat.
- – Az külföldi kártya? – kérdezte a pénztáros srác.
- – Spanyol, de Santander – feleltem, reménykedve, hogy a bank ügyfeleként esetleg kedvezményt kapok. De sajnos semmi ilyesmiről nem volt szó.
- – Próbáljuk meg, de az automata nem mindig fogadja el a külföldi kártyákat.
Bedugtam a kártyát az automatába, de tényleg nem fogadta el.
Így utolsó euróinkat összekaparva készpénzzel kellett fizetnünk egy bank
tulajdonában levő múzeumban, a bank által kibocsátott kártya helyett.
Az egész épületben rajtunk kívül egy darab látogató volt. A
biztonsági őrök árgus szemekkel figyeltek minket folyamatosan – lehet, hogy a
ruhatárat sem azért ajánlgatták, hogy ne kelljen a kabátunkat cipelni, hanem
nehogy besuvasszunk alá egy-egy kisebb festményt. Amikor egyiküket
megkérdeztük, merre van a női mosdó, nem útbaigazított, hanem intett, hogy
kövessük. Kivezetett minket a kiállításból, egy vastag üvegajtó mögé.
- – Lehet, hogy bevisznek a páncélterembe – találgattam. – Mit is mondtál reggel arról, hogy a farsanghoz csak úgy tudnál megfelelő termet kibérelni, ha kirabolsz egy bankot?
- – Vagy lefekszem Mészáros Lőrinccel.
- – Hát nem valószínű, hogy ő lenne itt a folyosó végén, de a bankrablás még összejöhet.
De nem a páncélterembe, hanem tényleg a mosdóhoz kísértek
minket. A biztonsági őr az ajtón kívül szobrozott végig, hogy visszakísérhessen
minket a kiállításba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése