2010. május 5., szerda

Az aktív hallgatás újabb előnyei

A pszichológia, az antropológia, sőt a pedagógia területén is sokszor hangsúlyozzák az aktív hallgatás előnyeit, mármint hogy nem mondunk semmit (vagy semmi értelmeset), de mégis jelezzük a másiknak, hogy figyelünk rá. Én korábban már felfedeztem, hogy ez igen praktikus, ha az embernek fáj a torka és amúgy is nehéz lenne beszélni. A hétvégén viszont újabb előnyéről bizonyosodtam meg.

Kint voltam a telken és úgy döntöttem, lesarlózom a füvet a fölfelé vezető ösvényen, mert igencsak benőtte. Ezúttal az ösvény melletti telek tulajdonosai is kint voltak, és egyikük - maximum 4 éves - oda is jött nagypapájával megkérdezni, mit csinálok.
-Lenyírom a füvet, hogy könnyebben lehessen menni az úton-magyaráztam. A nagypapa erre vagy mondott valamit, amit nem hallottam meg, vagy nem is, mindenesetre következőleg ezt hallottam tőle:
-Nekünk is van, de nem működik. Pedig 40 ezer forint volt! De valami eltört benne és nem tudom megjavítani.
Döbbenten próbáltam rájönni, miről beszél - a sarlóról? Mitől (és hogyan) romolhatna el egy sarló? Vagy a kertkapuról, ami mögött álltak? De hát benne volt a kulcs, csak nem teszik bele, ha nem működik.
-Negyvenezer forintba került, és nem is működik!-ismételte a nagypapa, szemlátomást arra várva, hogy reagáljak valamit.

Szerencsére a kiskölyök továbblendítette a beszélgetést azzal, hogy rákérdezett, mi van a kezemben. A nagypapa örült, hogy bővítheti unokája szókincsét, úgyhogy megtanította neki a sarlót és elmagyarázta a sarló és a kasza közötti különbséget. Utána viszont ismét rátért a korábbi témájára, és azt is hiába reméltem, hogy ezúttal megemlíti a tárgy nevét.
-Nekünk is van, egészen új, és mégsem működik!
Ekkor döntöttem úgy, hogy bevetem az aktív hallgatás technikáját.
-És nem lehet megjavítani?-kérdeztem, pontosan tudva a választ.
-Nem lehet. Hazavittem, megpróbáltam, de eltört benne valami. Negyvenezer forintba került!
-Nahát, hogy mik vannak!-mondtam együttérzően, a nagypapa pedig elégedetten elindult az unokájával visszafele a szőlőbe.

Azóta sem tudom, mi került negyvenezer forintba. Pedig most már kíváncsi lennék.

7 megjegyzés:

  1. :)))

    Lehet, hogy egy nő, aki kaszálná a füvet. De elromlott, és megjavítani sem lehet. (Pedig 40 ezer Ft-ba került!)

    Eeeesetleg: fűnyíró?

    VálaszTörlés
  2. Az első bekezdésed meglehetősen szexista, ráadásul nem veszi figyelembe a sarló és a kasza közötti különbséget (pedig ez most már a négyéves kiskölyöknek is megy...)

    VálaszTörlés
  3. Aki sarlózná a füvet? Vagy sarolná? :)

    VálaszTörlés
  4. Talán valami önjáró fűnyíróberendezés??Á az több lenne negyvenezernél. Mi az ami nektek van és látható is volt ez esetben és szóba is jöhet???

    VálaszTörlés
  5. Ha 40 ezer, és nem lehet megjavítani, akkor a megfejtés: luxuskurva. Az sok pénzbe kerül, és bolond lenne az erkölcsén javítani. Akkor odalenne az üzlet.

    VálaszTörlés
  6. Gabi: ez az, hogy semmi. A fűnyíró egyébként egy meredek, kőlapokkal kirakott ösvényen elég fölösleges eszköznek tűnik.

    VálaszTörlés
  7. RD: Igaz-igaz, ha már a sarlót és kaszát elmagyarázta a gyereknek, lehet, hogy más fontos ismeretekkel is bővítette a kis négyéves tudását.

    VálaszTörlés